Ko darīt, ja IT vadītājs vai IT speciālists ir aizgājis no darba?
Vairāki mūsu klienti kļuva par mūsu klientiem tad, kad viņu pašu IT darbinieks aizgāja no darba. IT speciālisti darba tirgū tiek augstu vērtēti. Tāpēc nav brīnums, ka tiem netrūkst jaunu izaicinājumu un labu piedāvājumu. Pēc darba attiecību izbeigšanās mūsu klientiem radās jautājums - vai meklēt un apmācīt jaunu cilvēku, vai arī izmantot ārpakalpojumu?
Mūsu pieredze liecina, ka bieži vien uzņēmumi precīzi nezina, kāds IT darbinieks tiem nepieciešams, vai arī vēlas visas sfēras nosegt ar vienu cilvēku vai nelielu darbinieku komandu. Tādā gadījumā ir iespējams meklēt pilnu vai daļēju atbalstu, izvēloties ārpakalpojumu, kas kopumā var izrādīties arī lētāks.
Kas būtu jāņem vērā, meklējot IT speciālistu vai vadītāju?
Pirms jauna cilvēka nolīgšanas der padomāt, kādas kvalifikācijas IT darbinieks uzņēmumam vispār ir nepieciešams. IT nozare ir ļoti plaša, tāpēc prasmju bāzei, kas nepieciešama, lai tajā orientētos, ir jābūt ievērojami lielai. Ir četri galvenie IT darbinieku tipi, kuri vajadzīgi uzņēmumiem. IT vadītāja uzdevums ir vispārēja IT nodaļas un komandas vadīšana, tāpēc viņš var nebūt vislabākais “melnā darba” veicējs. IT vadītājam ir jāspēj izprast uzņēmuma darbības vajadzības un jānodrošina tām nepieciešamie tehnoloģiskie risinājumi, turklāt ņemot vērā gan izdevumus, operativitāti, drošību un citus būtiskus kritērijus. Viņam ir jāvada investīcijas, kā arī viņam ir nepieciešamas zināšanas gan finanšu, gan arī IT jomā. Ar IT vadītāju var būt tāda problēma, ka patiesībā uzņēmumam viņš visu laiku var nebūt vajadzīgs, tāpēc lētāk un labāk būtu viņu aizvietot ar pakalpojumu (piemēram, izmantojot “Primend” IT vadītāja un konsultāciju pakalpojumu).
Sistēmu administrators galvenokārt nodarbojas ar serveriem, datu masīvu, tīklu un citām tamlīdzīgām lietām jeb IT aizkulisēm. Papildus tam viņš palīdz darbiniekiem arī sarežģītāku IT problēmu gadījumā. Viņa uzdevums ir nodrošināt to, lai darbotos uzņēmumam svarīgas sistēmas. Ļoti labiem tehnisko sistēmu administratoriem var trūkt labas komunikācijas prasmes, tāpēc var rasties situācija, ka darbinieki neuzdrošinās vai nevēlas pie viņa vērsties ar savām problēmām. Tas savukārt var traucēt darbinieku darbu. Protams, ir sastopami arī speciālisti ar labām komunikācijas prasmēm, taču to atrašana var būt sarežģīts uzdevums.
Arī sistēmu administratora gadījumā būtu prātīgi apsvērt ārpakalpojuma variantu, jo vienam sistēmu administratoram var nebūt kompetences visās nepieciešamajās jomās un šos trūkums būtu iespējams novērst ar atbalsta pakalpojumu palīdzību. IT atbalsta persona saskaras ar uzņēmuma darbiniekiem visvairāk un nodrošina ātru un draudzīgu IT problēmu atrisināšanu. Viņam ir labi jāpārzina gan uzņēmumā izmantojamās operētājsistēmas, gan arī galvenās biroja lietojumprogrammas (Office, CRM u.c.). Viņam ir jābūt izpalīdzīgam un draudzīgām, lai darbinieki uzdrošinātos pie viņa vērsties un netērētu savu darba laiku, risinot problēmas paši.
Komunikablai IT atbalsta personai problēmas var sagādāt daži sarežģītāki tehniskie jautājumi, tāpēc ir svarīgi, lai viņam būtu pieejams spējīga sistēmu administratora atbalsts vai atbalsta pakalpojums. Arī IT atbalsta personu var aizstāt, piemēram, ar lietotāju atbalsta pakalpojumu. Analītiķi un izstrādātāji. IT vadītājs, sistēmu administrators un IT atbalsta persona parasti pārzina IT pārvaldību, taču viņi var nemācēt, piemēram, izstrādāt mājaslapu u.tml. Izstrādātāju uzdevums lielākoties ir turpināt uzņēmuma galveno sistēmu un tīmekļa izstrādi. Viņi vairāk nodarbojas ar programmnodrošinājumiem, tāpēc var nepārzināt jautājumus, kas saistīti ar aparatūru. Viņu uzdevums ir jaunu risinājumu izveide, nevis IT pārvaldība. Nolīgstot IT speciālistu, noteikti būtu jānoskaidro, vai viņš iepriekš ir veicis uzņēmumam nepieciešamās darbības, un, ja iespējams, der iegūt papildu informāciju par viņa darba kvalitāti un citiem tamlīdzīgiem aspektiem.
Pārliecinies, ka jaunais darbinieks ir komunikabls
Tehniski ļoti labu IT speciālistu mīnuss dažkārt ir tas, ka viņi mēdz izmantot sarežģītus, IT specifiskus izteicienus, kurus parastie cilvēki var nesaprast. Komunikācijas prasmes ir īpaši svarīgas IT atbalsta personu gadījumā, kuru ikdienas uzdevums ir risināt IT problēmas, ar kurām, veicot savu darbu, saskaras citi darbinieki. Ir jāpārliecinās, ka darbiniekiem ir ērti vērsties pie IT atbalsta personas jebkuru IT problēmu gadījumā, un no atbalsta personas saņemtajai atbildei ir jābūt tādai, lai darbinieki to arī pienācīgi izprastu. Ja nepieciešams, atbalsta personai ir jāspēj vienkāršā veidā izskaidrot to, kāpēc problēma radusies un kā no tās varētu izvairīties nākotnē. Saviem darbiniekiem der palūgt novērtēt esošo IT speciālistu pēc katra lielāka darba vai ik pēc kāda laika, lai pārliecinātos, ka darbinieki ar viņu ir apmierināti un nepieciešamības gadījumā uzdrošinās pie viņa vērsties. Tā ir arī viena no metodēm, kuru vienmēr izmantojam savu pakalpojumu gadījumā.
Kādēļ apsvērt ārpakalpojuma izmantošanu?
Galvenais arguments, kāpēc priekšroka tiek dota savam darbiniekam, ir personīga pieeja. Mēs savu pakalpojumu esam izveidojuši tā, lai mūsu speciālists būtu gluži kā paša uzņēmuma darbinieks, tāpēc esam spējuši izveidot sadarbību ar daudziem klientiem. Ir vēl citi iemesli, kāpēc ārpakalpojums ir tikpat labs vai vēl labāks nekā savs darbinieks.
Personīga pieeja
Sava pakalpojuma ietvarā piedāvājam katram klientam personīgu IT speciālistu jeb cilvēku, kurš ir labi informēts par klienta IT infrastruktūru, saskaņā ar norunu regulāri ierodas pie klienta un pazīst personālu. Pakalpojuma apjoms pielāgojams atbilstoši nepieciešamībai Mēs bieži vien redzam, ka uzņēmuma IT darbiniekam nav pilna laika darba un ka atlikušais laiks tiek pavadīts, pildot uzdevumus, kuriem nevajadzētu ietilpt IT speciālista pienākumos. Izmantojot ārpakalpojumu, uzņēmums var izmantot IT speciālistu nepieciešamajā apjomā, kuru vajadzības gadījumā var palielināt vai samazināt atkarībā no izmaiņām uzņēmējdarbībā.
Pakalpojuma pieejamība
Tāpat kā citiem darbiniekiem, arī IT speciālistam ir tiesības atpūsties un slimības gadījumā sevi ārstēt.
Uzņēmumos, kuri piedāvā ārpakalpojumu, strādā vesela komanda, kas šādos gadījumos sniedz iespēju aizvietot vienu IT speciālistu ar citu. Izmantojot ārpakalpojumu, tiek arī nodrošināts 24/7 atbalsts, jo vienmēr kāds no mūsu darbiniekiem dežūrē un ir pieejams klientam.
IT lietotāju atbalsta speciālists, IT sistēmu administrators un IT vadītājs vienā personā
Uzņēmumi bieži vien cer, ka visas ar IT un tehniku saistītās lomas var uzdot vienam cilvēkam. Tiek sagaidīts, ka IT speciālists nomainīs peles bateriju, konfigurēs tīklu un vadīs jaunās biznesa programmatūras ieviešanas projektu. Realitāte ir tāda, ka viens cilvēks bieži vien neprot to visu, vai arī neiemieso visas nepieciešamās īpašības. Bet ja tomēr tāds cilvēks atrodas, tad ir liela iespēja, ka viņš ātri vien sāks sev meklēt citus izaicinājumus. Izvēloties ārpakalpojumu, uzņēmums var saņemt piemērotus resursus atkarībā no nepieciešamības.
Plaša pieredzes un zināšanu bagāža
Ārpakalpojumu piedāvā vesela komanda, kura katru dienu nodarbojas ar dažādu klientu jautājumu risināšanu. Parasti komandā vienmēr ir kāds, kurš agrāk ir risinājis līdzīgu jautājumu.
Papildus tam, ka piedāvājam IT pārvaldības pakalpojumus, sadarbojamies ar vairākiem lielajiem ražotājiem. Mums ir ļoti labs priekšstats par šo ražotāju risinājumiem, un nepieciešamības gadījumā mums ir pieejami šo ražotāju speciālisti.
Konsultācijas IT jomā - pateicoties lielajai klientu bāzei, mums ir ļoti labs pārskats par iespējamiem IT risinājumiem (informācijas sistēmas, best-practice, aparatūras infrastruktūra utt.) Mūsu komandā ir cilvēki gan ar IT vadības, programmnodrošinājumu izstrādes, gan arī sistēmu administrēšanas pieredzi.
Lai mūsu tehniķi varētu nodrošināt kvalitatīvu pakalpojumu, mēs nepārtraukti rīkojam tiem apmācības, lai tiem būtu arī zināšanas par jaunākajiem risinājumiem.
Izstrādāta sistēma un process
Saviem pakalpojumiem izmantojam paziņojumu pārvaldības vidi. Visi saņemtie paziņojumi tiek reģistrēti pārvaldības sistēmā. Ar līgumu uzņemamies pienākumu reaģēt uz visiem paziņojumiem, vēlākais, divu stundu laikā. Šāda sistēma nodrošina to, ka neviens paziņojums/problēma nepaliek bez ievērības.
Dokumentācija
Prakse liecina, ka gadījumā, ja uzņēmumam ir savs IT darbinieks, tad parasti dokumentācija nav labi sakārtota. Tāda informācija kā, piemēram, paroles, piekļuves dati utt., tiek paturēta prātā. Ja IT darbinieks vairs nav pieejams, tad gadījumā, ja darbu uzsāk jauns IT darbinieks, audita veikšana un darba uzsākšana var izrādīties sarežģīta un laikietilpīga. Vistrakākajos gadījumos kritiskiem datiem nav vairs iespējams piekļūt.
Izmantojot ārpakalpojumu, šis risks ir daudz mazāks, jo vienmēr ir nodrošināta kārtīga dokumentācija (par pakalpojumiem, piekļuvi, inventāru, veiktajām izmaiņām utt.), kas ļauj citam IT speciālistam ātri pārņemt darbu.
Dežūras tālrunis
Ja steidzamu problēmu gadījumā personīgais IT speciālists nav sasniedzams, tad mums ir helpdesk tālrunis, caur kuru ir sasniedzami mūsu tehniķi.
Serveru uzraudzība
Vietējos serverus mēs labprāt pieslēdzam uzraudzības sistēmai. Tāpat mēs sistemātiski uzraugām serveru žurnālus, kas ļauj mums laicīgi pamanīt anomālijas.
Kopsavilkums
Ja izvēlies savam uzņēmumam IT speciālistu, tad ņem vērā to, ka visas jomas ar vienu cilvēku nosegt nav iespējams un tas arī nav saprātīgi. Šādā gadījumā var, piemēram, izmantot ārpakalpojumus, kuri kopumā var izmaksāt lētāk. Noteikti der laikus padomāt par atvaļinājumu laiku un laiku ārpus darba laika, lai nepieciešamības gadījumā IT atbalsts būtu nodrošināts 24/7/365.